Sykdom og skader > Varroamidd > Behandling krämerplater

Behandling krämerplater

Veiledning i maursyrebehandling med krämerplater

Legemiddelverket har bestemt av vi må få en veterinær til å skrive ut resept på det vi bruker til å behandle varroa med, og vi må bare bruke godkjente legemidler som kjøpes på Apotek.
Skal en bruke Krämerplate, må man i så fall lage disse selv og bruke maursyre som er foreskrevet av veterinær.

2 hull per ramme på hver side av platen, totalt 4 cm2 2).

Før en starter Krämerplatebehandlingen om høsten, skal all honning være høstet og innfôringen avsluttet. Det skal fôres rikelig, og biene skal sitte tett i kuben. Bunnen skal være lukket, men flyhullet skal være helt åpent under behandlingen.

Krämerplaten inneholder 250 ml 85% maursyre, og plata skal forbli i plasten under behandlingen. Det er antall huller i plasten, og temperaturen, som bestemmer mengden maursyre som fordampes. Krämerplata bør ligge i fryseren et par timer før den legges på kuben. Dette fører til en redusert fordamping i starten, slik at «gassjokk» på biene kan unngås. Behandlingen børm foregå så tidlig som mulig på dagen, slik at biene kan komme inn i kuben igjen før kvelden, dersom de ruser ut under behandlingen. Det er kjent at maursyrebehandling kan skade åpen yngel og krypeferdige bier, men omfanget av dette er dårlig dokumentert og kan variere.I plasten rundt Krämerplaten lages 2cm