Har du fått besøk av en bisverm?

I sommermånedene hender det at biene svermer. Har du fått besøk av en bisverm får du her noen tips om hva du kan gjøre.

Biene svermer som en del av deres naturlige formeringsprosess. Ved sverming lager biene en ny dronning, og den gamle dronningen drar av gårde med omtrent halvparten av arbeiderbiene for å lete etter et nytt sted å etablere seg. Det er mange faktorer som påvirker om bienesvermer. Noen av disse faktorene kan birøkteren påvirke slik som å sikre at biene har nok plass og dronningens alder. Birøkteren jobber for at biene ikke skal sverme, men slik som vær og trekkforhold kan man ikke gjøre noe med.

Hvordan kjenne igjen en sverm?
Når biene svermer, vil du kunne se en mørk sky som beveger seg. Svermen slår seg ned på en gren eller lignende hvor de blir sittende mens speiderbier er ute og ser etter et nytt hjem. Hvis svermen sitter på et sted som er lett tilgjengelig, er det enkelt for en birøkter å fange en slik sverm. Hvis svermen får henge i fred, vil biene sannsynligvis fly av gårde til et nytt sted i løpet av en dag eller to. I perioder med dårlig vær vil svermen bli sittende på grenen, og de vil etter hvert starte å bygge vokskaker. Disse vokskakene er karakteristisk for honningbier. De består av parallelle skiver av voks hvor man ser små sekskantede hulrom med honning, pollen eller biyngel inni. 

Hva skal man gjøre med en sverm?
De fleste svermer slår seg i første omgang ned på et sted hvor det er mulig å fange de. Det vil si i et tre, på et husmøne, på et klesstativ eller lignende. I disse tilfellene er anbefalt å ringe en birøkter. På hjemmesiden til Norges Birøkterlag finner du en oversikt over lokallag. Vær klar over at en birøkter kan forlange godtgjørelse for oppdraget.
Hvis biene har slått seg ned i en vegg eller pipe kan de være vanskelige å få tak i. Hvis de ikke har rukket å bygge voks kan det være mulig å lokke de ut. Hvis de har begynt å bygge voks, vil det være mer omfattende å fjerne de. Ta da kontakt med et skadedyrfirma. Vær obs på om man kun fjerner biene og lar honning og voks sitte igjen. Dette vil kunne lokke stadig nye svermer til å slå seg ned. 

Er biene farlige?

I utgangspunktet er bier veldig rolige insekter, og de er ikke ute etter å stikke folk. Bier blir hengende fast og dør når de stikker, de bruker derfor brodden kun i selvforsvar når de føler seg truet. I Norge har man et aktivt avlsarbeid på bier hvor godt gemytt er et viktig mål.
Biene er i stor grad opptatt av å sanke blomsternektar for å produsere honning og samle pollen. Biene gjør en svært viktig jobb med å pollinere ville og kultiverte planter. Derfor et det viktig å ta vare på biene.

Mange tar feil av bier og de mer nærgående og stikkelystne insektene veps. Veps er rovinsekter, men er også glad i søtsaker og tiltrekkes derfor av mat som vi har; kaker, saft, brus og lignende. Veps kan stikke igjen og igjen uten at den sitter igjen slik som bia gjør. Vepsen bruker derfor brodden sin i mye større grad enn bia gjør.
Den enkleste måten å se forskjell på bier og veps på er fargen. Veps er klart gule og svarte, mens bier er brune til svarte, uten de klare linjene som man ser hos veps.

Veps Humle Flue Bie Bisverm i vegg